Wij hebben ontzettend veel spieren in ons lichaam, die hard voor je weken om te kunnen bewegen, ademhalen en druk bezig zijn met het verteren van voedsel. Om al die 600+ spieren goed te onderhouden hebben zij vitamines en mineralen nodig om sterk en soepel te blijven. Uit onze voeding halen we al heel veel vitamines en mineralen, toch kan het zijn dat je van een bepaald soort vitaminen supplementen ‘moet’ slikken, om een tekort aan te vullen. Overleg eerst altijd even met je huisarts en laat een bloedonderzoek doen, dan weet je of en hoeveel je van bepaalde vitamines een tekort hebt. Want een te veel aan vitaminen en mineralen is ook niet goed. 

Vitamine D

Vitamine D zorgt ervoor dat we sterke botten krijgen en houden en speelt een grote rol bij de spierfunctie. Vitamine D halen we vooral uit de zon. Helaas is de zon in Nederland niet supervaak tevoorschijn. Daarom is het voor veel mensen nodig om vitamine D bij te slikken door middel van vitamine D supplementen. Een tekort aan vitamine D kan leiden tot onder andere verzwakking van spierfuncties en krachtverlies, het krijgen van kramp of spiertrekkingen, spierpijn, pijn in de gewrichten en oververmoeidheid.  

Magnesium

Magnesium is een belangrijke mineraal dat bijdraagt aan het behoud van sterke en soepele spieren en de ontspanning van de spieren en de hersenen. Magnesium haal je doorgaans uit spinazie, kip, bananen, avocado, bonen en melk. Bij een gebrek aan magnesium ben je gevoeliger voor stress, kan je vermoeid zijn, ben je onrustig, kan je duizelig zijn en kan je last krijgen van stijve spieren en spierkrampen. 

Calcium

Calcium (kalk) is erg belangrijk voor onze botten, maar heeft calcium ook nodig voor het ‘uitvoeren’ van signalen dat we naar onze hersenen sturen. Wanneer we onze spieren aanspannen, komt er calcium vrij. Wanneer we de spier weer ontspannen, neemt de spier het calcium weer op. 

Pin It on Pinterest