Met fysiotherapie kijken we graag naar de houding van mensen. Een goede houding is namelijk ontzettend belangrijk. Wat veel mensen zich niet realiseren is dat een slechte houding voor verschillende problemen kan zorgen. In deze blog bekijken we wat jij kan doen voor een betere houding en hoe het jou gaat helpen.

Wat te doen voor een optimale houding?

Het is heel moeilijk om de hele dag met je houding bezig te zijn. Betrap jij jezelf erop tijdens het werken of gamen in een slechte houding te zitten? Dat is begrijpelijk, het is namelijk ook wel een beetje vermoeiend om continue tegen jezelf te zeggen: “ga rechtop zitten!”. Daarom zijn er enkele tips die we je willen geven om je lichaam te helpen.

  1. Een goed matras – Goede matrassen zorgen ervoor dat je in de nacht een goede houding hebt. Het is superbelangrijk dat je een rechte ruggengraat hebt tijdens het slapen. Een te dik/slap kussen en een slap matras zorgen ervoor dat je ruggengraat scheef ligt. Dit is een veelvoorkomende oorzaak van een pijnlijke rug en pijnlijke gewrichten.
  2. Een sta-bureau – Als je de hele dag achter een bureau moet werken, is het belangrijk dat je veel loopt. Elk half uur zou je eigenlijk even moeten opstaan om niet vast te roesten. Als je dan toch gaat zitten, is het van belang om een goede houding aan te houden. Ergonomie is belangrijk. Steeds meer bedrijven hebben sta-bureau’s. Dit is een geweldige oplossing om niet acht uur achter elkaar te zitten. Als je staat ben je minder geneigd om een slechte houding te hebben.

Wat als ik continu een slechte houding heb?

Veel lichamelijke klachten zijn te wijten aan een slechte houding. Wist je bijvoorbeeld dat je migraine of gewoon hoofdpijn kunt krijgen als je de hele dag in een slechte houding zit? Je schouder- en nekspieren raken hier namelijk overspannen van. Ze worden als het ware te kort gehouden en kunnen niet ontspannen. Omdat je nekspieren van je hoofd helemaal naar je schouder lopen, is het dus niet zo gek dat je hier hoofdpijn van kunt krijgen. Daarnaast heeft een slechte houding indirect invloed op je stemming en energieniveau. Door een slechte houding gaan spieren strak staan of groeit je rug wervel scheef. Dit kost je lichaam continue energie, omdat het extra hard moet werken om te zitten of te staan. Het is daarom super belangrijk om vanaf een jonge leeftijd een goede houding aan te houden. We raden aan om te sporten. Met name de buikspieren zijn erg belangrijk. Je “core” zorgt namelijk voor stabilisatie. Als ze te zwak zijn, is het moeilijker voor je om een goede houding aan te houden. Een goede core helpt dus bij het behouden van een rechte houding.

Pin It on Pinterest