Ons thuis- en werkleven is sinds de uitbraak van de pandemie eerder dit jaar zo veranderd.

Velen van ons zijn in situaties terechtgekomen waarvoor we niet zouden hebben gekozen: veel vakantieplannen die zijn uitgesteld of geannuleerd en geen harde lijn tussen ons werk en ons thuisleven. Het is een testperiode voor onze mentale en fysieke gezondheid, terwijl we ons allemaal aanpassen aan de veranderende omstandigheden.

Daarom is het nu meer dan ooit noodzakelijk dat we voor ons welzijn zorgen en onszelf in topconditie houden!

Het immuunsysteem beschermt ons lichaam tegen infecties. Zonder dit systeem zouden we geen enkele manier hebben om ziekteverwekkende kiemen (ziekteverwekkers), zoals bacteriën, virussen, parasieten of schimmels te bestrijden en te verwijderen, of om schadelijke stoffen uit de omgeving te herkennen en te neutraliseren. Het immuunsysteem helpt ook bij het bestrijden van ziekteverwekkende veranderingen in het lichaam, zoals kankercellen. Ons immuunsysteem begint zich te ontwikkelen nadat we zijn geboren, versterkt door onze tiener- en volwassen jaren, maar neemt af op oudere leeftijd.

Versterk je immuunsysteem

De beste verdediging om ziekte te bestrijden en je  immuunsysteem te versterken is het kiezen van een gezonde levensstijl.

Het volgen van goede gezonde richtlijnen is de meest natuurlijke en effectieve manier om het hele lichaam gezond en ziektevrij te houden en ervoor te zorgen dat ons immuunsysteem sterk en gezond blijft.

Essentiële leefstijltips die helpen om je  immuunsysteem te versterken:

1. Dieet: Het eten van een gevarieerde en evenwichtige voeding die rijk is aan antioxidanten, vezels en essentiële voedingsstoffen is van vitaal belang om ons fit en gezond te houden. Vitamine C zou de productie van witte bloedcellen, die de sleutel vormen tot het bestrijden van infecties, verhogen. Je kunt hoge gehaltes aan Vitamine C associëren met sinaasappels en citrusvruchten, maar er zijn ook veel andere voedingsmiddelen zoals paprika’s, aardappelen en broccoli die ook zeer hoog in Vitamine C zitten! Het laatste onderzoek suggereert ook dat een tekort aan Vitamine D onze immuunrespons in gevaar kan brengen en het risico op infectie en ziekte kan verhogen. Hoewel Vitamine D bekend staat als de zonnevitamine, komt het ook van nature voor in enkele voedingsmiddelen zoals visolie, eigeel en in verrijkte zuivel- en graanproducten.

2. Beweging. Matige lichaamsbeweging stelt het immuunsysteem in staat om effectief te presteren, omdat het de doorbloeding verhoogt, de ontsteking vermindert en de stress verlaagt. Wandelen, fietsen, zwemmen, trainen met weinig impact zijn allemaal geweldige manieren om te bewegen. Bovendien kan regelmatige lichaamsbeweging je helpen om een betere nachtrust te krijgen!

3. Slapen: Studies tonen aan dat onvoldoende slaap ons vatbaarder kan maken voor virussen, zoals verkoudheid en griep. Het krijgen van de aanbevolen 7 tot 8 uur slaap per nacht zal helpen om uw immuunsysteem in goede conditie te houden. Volgens de Stichting Slaap “Zonder voldoende slaap maakt je lichaam minder cytokinen aan, een type eiwit dat gericht is op infectie en ontsteking, waardoor er effectief een immuunrespons ontstaat. Cytokinen worden zowel geproduceerd als vrijgegeven tijdens de slaap. Chronisch slaapverlies kan zelfs het griepvaccin minder effectief maken door het vermogen van je lichaam om te reageren te verminderen”.

4. Stress: Onderzoek suggereert dat langdurige (chronische) stress onze beschermende immuunreacties kan onderdrukken en ontstekingen kan veroorzaken. Terwijl korte termijn stress (vechten of vluchten) onze immuunreactie juist kan versterken! Zorg er dus voor dat je ontspanning in je leven inbouwt en dat je goede copingmechanismen hebt voor als het moeilijk wordt! 

5. Zoek hulp: Zelfhulp is erg populair tegenwoordig, maar we hebben ook nog steeds experts die veel ervaring hebben en ons graag willen helpen wanneer we de hulp nodig hebben. Laat het dus zeker niet na om hulp te zoeken. Wanneer je mentale problemen hebt, dan is het mogelijk hier op verschillende manieren wat aan te laten doen. Bijvoorbeeld door te kiezen voor psychologische hulp. Ook cosmetische hulp is een manier om je beter te voelen. Wanneer je zit met een schoonheidsfoutje in je gezicht, dan kun je dit laten corrigeren. Bijvoorbeeld een wenkbrauwlift laten doen, kan je mentale gesteldheid al positief veranderen. 

Preventie: het risico op verspreiding van de infectie verminderen

Sinds het uitbreken van de pandemie komen er van alle kanten berichten op ons af die ons vertellen dat we onze handen moeten wassen, de anti-bac spray moeten sproeien, onze handen uit de buurt van onze gezichten moeten houden en de ruimtes waar we werken en wonen moeten schoonmaken. Door dit te doen, verwijderen we het risico van verspreiding van de infectie, met name voor degenen die mogelijk een verzwakt immuunsysteem hebben.

Pin It on Pinterest