Bij sushi leidsche rijn kun je heerlijke sushi krijgen, maar welke sushi is het meest gezond? We nemen het graag met je door in deze tekst. 

Welke sushi is eigenlijk gezond? 

We zijn superdol op sushi. Veel mensen verkondigen dat het gezond is. Er zit natuurlijk vis, rijst en groenten in. Er bestaan ook sushi soorten die wat minder gezond zijn. Wat is de beste soort om te eten? 

Een antwoord

Sushi is een zeer gezonde maaltijd! Het is een goede bron van gezonde omega-3 vetzuren dankzij de vis waar het van gemaakt is. Sushi bevat ook doorgaans weinig calorieën – er is geen vet toegevoegd.

De meest voorkomende soort is nigiri sushi: rijst met daarop een klein stukje vis of zeevruchten. Qua calorieën valt het gerecht ook bijzonder mee.

Hoeveel sushi mag ik eten als ik wil afvallen?

Maki sushirollen zijn gemaakt met kleverige rijst, vis en gedroogd zeewier, nori genaamd. Bij de meeste maki ligt de nori aan de buitenkant, maar bij California rolls ligt de rijst aan de buitenkant. Gemiddeld bevat een stukje maki 48 calorieën. Een typische bestelling van 6 stuks, of één broodje, bevat 250 tot 370 calorieën, afhankelijk van het soort vis en of er avocado bij zit of niet. Sashimi, rauwe vis geserveerd in plakjes zonder rijst, bevat ongeveer 132 calorieën voor 6 stukjes. Als je sushi bestelt, vraag dan idealiter om bruine rijst in plaats van witte rijst. Dat is voedzamer en heeft een lagere glycemische index dan witte rijst.

Sommige soorten sushi bevatten meer calorieën: rollen gemaakt met tempura garnalen zitten hoger in vet en calorieën omdat de garnalen gefrituurd zijn.

Andere aandachtspunten bij sushi eten

Een punt van zorg is de grote hoeveelheid kwik die in sommige vissoorten zit. Vrouwen die zwanger willen worden, zwanger zijn, borstvoeding geven, moeten kwikrijke vis vermijden, waaronder tonijn, koningsmakreel, zwaardvis of haai. Tonijn en makreel worden veel gegeten in sushirestaurants. Te veel kwik kan schade toebrengen aan de zich ontwikkelende hersenen en het zenuwstelsel van een baby.

Extra tip: probeer niet tot ronde 6 door te bestellen / eten in het all-you-can-eat-restaurant. 

Pin It on Pinterest